KOŁO BIBLIOTECZNE SKRZYDLACI
Program jest przygotowany dla uczniów chętnie pracujących na rzecz biblioteki szkolnej. Na zajęcia koła bibliotecznego uczęszczają uczniowie zainteresowani książkami, czytelnictwem, działalnością biblioteki a także miłośnicy książek. Spotkania członków koła bibliotecznego odbywają się doraźnie po zajęciach lekcyjnych uczniów. Ponadto uczniowie pomagają bibliotekarzowi podczas przerw (dyżury) i wolnych lekcji. Dokumentacja pracy koła bibliotecznego zawiera wykaz wszystkich członków koła w danym roku szkolnym oraz informacje związane z działalnością uczniów(strona internetowa szkoły)
Uczniowie uczestniczą w zajęciach koła na zasadzie dobrowolności.
Cele programu i formy realizacji.
CELE OGÓLNE:
– wzbogacanie wiedzy dotyczącej biblioteki i jej zasobów,
-zapoznanie z pracami organizacyjno – technicznymi biblioteki i zasadami jej funkcjonowania,
– przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji,
– pogłębianie zainteresowań czytelniczych i poznawczych,
– rozwijanie uzdolnień literackich, aktorskich, plastycznych i organizacyjnych,
– zdobywanie szerokiej wiedzy o książce i bibliotece,
– nabywanie praktycznych umiejętności z zakresu prac bibliotecznych wykonywanych w bibliotece,
– rozwijanie umiejętności sprawnego korzystania z różnych źródeł informacji, selekcjonowania i krytycznego jej odbioru,
– wdrażanie do wdrażanie do obowiązkowości, odpowiedzialności i systematyczności,
– kształtowanie umiejętności pracy w zespole i nawiązywania właściwych relacji z rówieśnikami i otoczeniem,
– aktywne uczestniczenie w pracy biblioteki i szkoły.
CELE SZCZEGÓŁOWE, FORMY REALIZACJI
Pomoc uczniów w udostępnianiu książek.
- Wyszukiwanie kart czytelnika,
- Wyszukiwanie i podawanie lektur z półek oraz ponowne włączanie ich do księgozbioru,
- Wypełnianie kart czytelnianych,
- Pomoc przy prowadzeniu statystyki wypożyczeń.
Konserwacja księgozbioru.
- Utrzymywanie porządku na regałach,
- Okładanie książek w folię,
- Podklejanie kartek w książkach uszkodzonych,
- Sporządzanie pod nadzorem bibliotekarza kart książek do książek z nowych zakupów, kart katalogowych,
- Pieczętowanie nowych książek,
Promowanie biblioteki na terenie szkoły i środowiska lokalnego.
- Dbałość o estetyczny wygląd biblioteki,
- Rozwieszanie na gazetce szkolnej i tablicach ogłoszeń zaproszeń, informacji o konkursach, wystawach,
- Sporządzanie gazetek tematycznych,
- Współpraca z innymi bibliotekami.
Pomoc koła w przygotowaniu konkursów, wystaw i innych imprez organizowanych przez bibliotekę; czynny udział w konkursach.
- Przygotowanie wystawek tematycznych,
- Przygotowywanie konkursów,
- Przygotowywanie wystaw.
4.Stała kontrola PÓŁKI BOOKCROSSINGOWEJ.
5.Wdrażanie innowacji pedagogicznej „Adam Mickiewicz u Łubieńskich. Zakładamy skrytki geocache”
-promowanie akcji
-zakładanie nowych skrytek
Realizowanie tematyki związanej z edukacją czytelniczą.
- Dyskusja na temat nowości książkowych,
- Uczestnictwo w lekcjach bibliotecznych w szkole i w innych bibliotekach i instytucjach,
Ćwiczenie umiejętności pracy w zespole.
- Równy przydział obowiązków,
- Odpowiedzialność całej grupy za wykonanie zadania,
- Wzajemne wspieranie się przy realizacji danego przedsięwzięcia.
Samokształcenie ucznia.
1.Sposoby uczenia się i sporządzania notatek,
- Jak czytać szybciej i rozumieć więcej (badanie szybkości czytania i stopnia rozumienia tekstu, sposoby poprawienia tempa czytania),
- To warto przeczytać (pogadanki o dobrych książkach, które warto przeczytać, nowości książkowe dla dzieci i młodzieży, wyszukiwanie informacji w mediach, planowanie zakupu nowości książkowych do biblioteki szkolnej
Kształcenie postaw szacunku dla dziedzictwa kulturowego kraju, regionu, szkoły.
- Organizowanie wystaw prezentujących prace uczniów.
Regulamin Koła Przyjaciół Biblioteki
- Koło Przyjaciół Biblioteki pracuje pod kierunkiem nauczyciela bibliotekarza.
- Członkami Koła zostają chętni uczniowie, którzy świadomie i odpowiedzialnie pragną uczestniczyć w pracy na rzecz biblioteki szkolnej.
- Warunkiem przyjęcia do SKRZYDLATYCH jest dobrowolne zgłoszenie się i podjęcie zobowiązania systematycznej współpracy.
- Zadania powierzone członkom Koła powinny być realizowane w wyznaczonym terminie.
- Członkowie SKRZYDLATYCH mogą korzystać z przywileju wypożyczania książek w zwiększonej ilości na okres uzgodniony z nauczycielem bibliotekarzem.
- Wyróżniający się członkowie Koła będą nagradzani.
- Członkowie SKRZYDLATYCH niewypełniający swoich obowiązków będą skreśleni z listy aktywu bibliotecznego.
Procedury osiągania celów
Realizacja programu koła będzie się opierała głównie o metody warsztatowe.
Opis spodziewanych efektów i osiągnięć uczniów należących do Koła Przyjaciół Biblioteki
- Uczniowie biorący udział w zajęciach Koła Przyjaciół Biblioteki uczą się:
– dokładności, dyscypliny, samodzielności, szacunku do książki, współdziałania w grupie,
- Poprzez prace w kole uczniowie rozwijają własne: zainteresowania czytelnicze, zainteresowania dziennikarskie